Wil je tips voor je kind om makkelijker in te slapen? Wil je je kind leren ontspannen?

Het gehele jaar door hoor ik van ouders en kinderen dat sommige kinderen moeilijk in slaap komen. Uit eigen ervaring weet ik dat het niet altijd het kind zelf is die er last van heeft.

Bent u een ouder die moeite heeft met het laat inslapen van uw kind?

Kijk dan eens bewust naar wat er speelt.

Hoe gaat u om met uw kind?

  • Mag het naar beneden komen als het niet kan slapen?
  • Of laat u uw kind op zijn kamer blijven en zelf zijn gang gaan.

 

Maakt u zich zorgen?

Ga in gesprek met uw kind op een ander moment dan voor het slapen gaan, bijvoorbeeld terwijl jullie samen aan het tekenen zijn:

  • Probeer te achterhalen wat er speelt.
  • Is het angstig?
  • Heeft het pijn?
  • Heeft het verdriet?
  • Heeft het nog veel energie?

 

Misschien kan uw kind het nog niet duidelijk vertellen, maar kan het het wel tekenen.

 Doe je mee met de poll? Klik hier

Tips om makkelijker in te slapen

De volgende tips heb ik in de loop der tijd verzameld.

 

Voeding:

    • Vermijd gekruid eten
    • Eet een banaan (advies van de Britse National Health Service) Bananen bevatten het stofje tryptofaan aminozuur dat de aanmaak stimuleert van de stof serotonine. Serotonine zou een slaapbevorderende  werking hebben. Ze bevatten ook vitamine B12 dat spanning verlaagt.

 

Praktische zaken voor als je naar bed gaat

  • Drink een warme kop (soja)melk met honing
  • Neem een warm bad.
  • Zorg voor rust en regelmaat. Een vast ritme voor het slapen gaan, een vast tijdstip geeft structuur. Een vast ritueel: samen oefeningen doen,  uitkleden, wassen, vertellen, voorlezen, zingen. Ik wil graag meer lezen over de oefeningen. 

 

 

Slaapkamer

  • Sprenkel Lavendel olie op je kussensloop of leg wat lavendeltakjes bij de bed
  • Kijk hoe het bed staat; kijk je naar een rustig beeld vanuit je ligpositie? Lees meer over feng shui en slapen. Of laat je kamer onderzoeken voor de juiste ligpositie door een fengshui specialist.
  • Gebruik rustige kleuren in de slaapkamer. De kleuren geel, groen, lichtblauw zijn rustgevend.
  • Zorg zo mogelijk voor een donkere kamer.

 

Producten op natuurlijke basis:

  • Aroma therapie: Goudpapaver is een plant die oorspronkelijk uit Californië komt. De alkaloiden zorgen ervoor dat Goudpapaver een natuurlijke verdovende werking heeft waardoor angst/ nervositeit snel verdwijnt, makkelijker inslaapt. Te gebruiken al voor kinderen vanaf 2 jaar.

Vermijd het volgende:

    • Drink 1,5 uur voor je naar bed gaat niet meer
    • Drink s avonds geen cola of energiedrank
    • Vermijd een uur voor je gaat slapen het kijken naar en beeldscherm (TV, PC, labtop, Ipad, smartphone Xbox, Nintendo DS etc.) Het is niet alleen de informatie en de entertainment van deze apparaten die je wakker houden maar het blauwe licht. Het blauwe licht ontregelt het natuurlijk slaapritme is gebleken uit neurologisch onderzoek. Onze ogen staan in verbinding met onze hersenen via receptoren. Deze receptoren staan in contact met dat deel van onze hersenen dat ons biologisch ritme bepaalt. Licht is een van de factoren. Bron: Intermediair okt 2012
    • Doe geen drukke spelletjes voor je naar bed gaat.

     

Neem niets voor waarheid aan.

Ga op onderzoek. Leer van misvattingen, leer van nieuwe methoden, werkwijzen, leer elke dag.

Je bent je eigen leraar. Je weet wat goed is voor jou.

Leer te luisteren naar signalen die  je lichaam uitzendt.

Je wilt meer tips én oefeningen? Ja dat wil ik

Heb je nog andere tips? Wil je die met anderen delen? Reageer dan onderaan het blog.

Als  dit artikel je inspireert, deel het op Facebook, Linkedin of retweet het  en vermeld svp yoga4you.nl

Ik wens jou en je familie ontspanning toe!

Geniet van de dag!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s